در این مقاله، ابتدا پدیده افت ریاضی کشور از دو منظر کمی و کیفی بررسی خواهد شد. در ضمن این بررسی، با استفاده از آمارها و نتایج تحقیقات مختلف، این پدیده افت، مورد موشکافی بیشتر قرار خواهد گرفت. در ادامه دو نوع افت در آینه مطالعه تیمز و در آینه آمار وزارت آموزش و پرورش، شناسایی و معرفی می شوند. افت در آینه تیمز )افت نوع اول( به عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی در مطالعات بین المللی اشاره دارد و افت در آینه آمار وزارت آموزش و پرورش )افت نوع دوم،( اقبال کم دانش آموزان را برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی-فیزیک نشان می دهد. مقاله حاضر، علت اصلی این دو نوع افت را عدم توجه به ریاضی ناب معرفی می کند. سپس چیستی و حدود و ثغور مفهوم ”ریاضی ناب“ ترسیم می شود. در پایان، راهکارهایی برای تقویت آموزش ریاضی ناب ارائه خواهد شد. این راهکارهای پنجگانه شامل توجه به ریاضیات قومی، استفاده از رویکرد مدل سازی و کاربرد برای آموزش ریاضی، تقویت نهادهای مرتبط با عمومی کردن ریاضی، تشویق به درگیر شدن استادان توانمند کشور در فرآیند آموزش معلمان ریاضی در دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای معلمان ریاضی و دانش آموزان به منظور آشنایی آنان با ریاضی ناب است.
رفیع پور, ابوالفضل. (1400). افت نوع اول و دوم درفرآیند یاددهی−یادگیری ریاضی در آموزش عمومی. به سوی علوم ریاضی, 1(1), 1-13. doi: 10.22067/tmsj.2021.39659
MLA
ابوالفضل رفیع پور. "افت نوع اول و دوم درفرآیند یاددهی−یادگیری ریاضی در آموزش عمومی", به سوی علوم ریاضی, 1, 1, 1400, 1-13. doi: 10.22067/tmsj.2021.39659
HARVARD
رفیع پور, ابوالفضل. (1400). 'افت نوع اول و دوم درفرآیند یاددهی−یادگیری ریاضی در آموزش عمومی', به سوی علوم ریاضی, 1(1), pp. 1-13. doi: 10.22067/tmsj.2021.39659
VANCOUVER
رفیع پور, ابوالفضل. افت نوع اول و دوم درفرآیند یاددهی−یادگیری ریاضی در آموزش عمومی. به سوی علوم ریاضی, 1400; 1(1): 1-13. doi: 10.22067/tmsj.2021.39659
ارسال نظر در مورد این مقاله