مطالعه ای تطبیقی بر ارتباط بین آمار و علم داده ها

نوع مقاله : مقاله علمی -ترویجی (گردآوری)

نویسندگان

1 گروه آمار، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.

2 گروه ریاضی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22067/tmsj.2024.86497.1053

چکیده

ارتباط میان علم داده ها به عنوان پدیده ای نوظهور در قرن ۲۱ با دانش ریشه دار و کاربردی آمار همواره مورد بحث و تبادل نظر میان پژوهشگران مختلف است. علم داده ها در میدان عمل، متکی به مبانی نظری مختلفی از جمله احتمالات، مدل ها ی خطی و غیرخطی، رده بندی، روش های بازنمونه گیری، خوشه بندی و... است که جملگی از مبانی نظری علم آمار هستند. برخی از دانشمندان بر این باورند که علم داده ها برخاسته از آمار بوده و مولود این دانش سنتی است. برخی علم داده ها را شاخه ای از آمار می دانند که تکنیک های  محاسباتی نرم افزاری نوین را به کار بسته است. همچنین، یک نظر نامرسوم نیز این است که علم داده ها فارغ از آمار بوده و بر آمار استوار نشده است. در این نوشتگان، ضمن بررسی پایه های نظری علم داده ها، بررسی شباهت مبانی نظری آن با آمار و نقد و بررسی نظرات برخی از صاحب نظران عصر حاضر این گزاره را که «علم داده ها عملا از آمار جدا نیست و همان آمار است با ابزارهای نوین» به عنوان خروجی این پژوهش مطرح کرده و لقب آمار۱+ را برای علم داده ها درنظر می گیریم.

کلیدواژه‌ها


CAPTCHA Image