هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب حسابان دوازدهم، بر اساس تکنیک ویلیام رومی است. روش تحقیق در این پژوهش، از نوع توصیفی‐ پیمایشی از نوع تحلیل محتوا به روش ویلیام رومی هست؛ که هدف پژوهش، بررسی میزان فعال بودن کتاب حسابان ۲ دوازدهم دوره دوم متوسطه، هست. جامعه آماری پژوهش، کتاب حسابان دوازدهم (۱۳۹۷) است. محتوای کتاب درسی ازنظر میزان فعال بودن و درگیر کردن دانش آموز در سه بخش متن، تمارین و تصاویر موردبررسی قرار گرفت. با توجه به بررسی های انجام شده، ضریب درگیری متن کتاب، 1.6 هست که فعال بودن متن را نشان می دهد؛ همچنین ضریب درگیری تصاویر، 1.1 به دست آمد که نشان می دهد دانش آموز باید تصاویر را تحلیل کند تا به سؤال های مربوطه پاسخ دهد و ضریب درگیری سؤال ها، ۴ هست که حاکی از این است که سؤالات کتاب به صورت کاملا فعال نوشته شده و اکثر سؤالات نیازمند عملکرد و فعالیت ذهنی دانش آموز می باشند. نتایج این پژوهش همراه با پیشنهادهای مطرح شده، می توانند به بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری کتاب درسی مذکور کمک کنند.
عزتی, مهسا, & فرجی, حنانه. (1403). تحلیل محتوای حسابان ۲ پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک بر اساس روش ویلیام رومی. به سوی علوم ریاضی, 4(1), 32-41. doi: 10.22067/tmsj.2024.86913.1054
MLA
مهسا عزتی; حنانه فرجی. "تحلیل محتوای حسابان ۲ پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک بر اساس روش ویلیام رومی", به سوی علوم ریاضی, 4, 1, 1403, 32-41. doi: 10.22067/tmsj.2024.86913.1054
HARVARD
عزتی, مهسا, فرجی, حنانه. (1403). 'تحلیل محتوای حسابان ۲ پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک بر اساس روش ویلیام رومی', به سوی علوم ریاضی, 4(1), pp. 32-41. doi: 10.22067/tmsj.2024.86913.1054
VANCOUVER
عزتی, مهسا, فرجی, حنانه. تحلیل محتوای حسابان ۲ پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک بر اساس روش ویلیام رومی. به سوی علوم ریاضی, 1403; 4(1): 32-41. doi: 10.22067/tmsj.2024.86913.1054
ارسال نظر در مورد این مقاله